Na System Identyfikacji Wizualnej (SIW) składają się m.in.:
• logo/logotyp
• kolorystyka
• krój czcionki
• szata zewnętrzna materiałów promocyjnych, prezentacji.
Logo stanowi podstawę identyfikacji wizualnej, która jest zasadniczym narzędziem, służącym kreowaniu wizerunku. Identyfikację wizualną przeprowadza się w celu uzyskania czytelnej, spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jednostki spośród innych.
Logo Instytutu Agrofizyki Polskiej Akademii Nauk składa się z sygnetu (trójramienna, trójkolorowa gwiazda) oraz logotypu (nazwa „INSTYTUT AGROFIZYKI PAN”).
Sygnet symbolicznie nawiązuje do zakresu zainteresowań badawczych Instytutu. Trzy ramiona gwiazdy przedstawiają umownie kontinuum gleba-roślina-atmosfera. Roślina oznaczona jest naturalnie odpowiadającym dla siebie kolorem zielonym, gleba oznaczona jest kolorem brązowym, zaś atmosfera – kolorem turkusowym. Te trzy środowiska nie walczą ze sobą w sygnecie, ale spotykają się centralnie ze sobą i uzupełniają, tworząc jedną wspólną część (środkowe koło), które może być synonimem kuli ziemskiej. Symbol gwiazdy w sygnecie jest graficznym wzorem związanym z czymś wzniosłym (gwiazda – sięgać do gwiazd) zaś uporządkowanie ramion (taki sam kąt) wskazuje na dokładność i precyzję Instytutu. Kształt ramion gwiazdy może też przypominać graficzne przedstawienie orbitali molekularnych (nawiązanie do fizyki i biochemii) lub wiatraka energetycznego (nawiązanie do odnawialnych źródeł energii).
Logotyp, dla uproszczenia, używa skrótowca PAN. Logotyp wykorzystuje czcionkę bezszeryfową, nowoczesną. Dla zwiększenia prestiżu, w logotypie użyto wersalików.