Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego Polskiej Akademii Nauk
Misja i strategia na lata 2020-2030
Misja
Rolnictwo zapewnia bezpieczeństwo żywnościowe dostarczając między innymi surowców roślinnych do produkcji żywności. Gleba i rośliny są ponadto miejscem sekwestracji węgla organicznego, a rolnicze surowce roślinne mogą być wykorzystywane w wielu sektorach biogospodarki cyrkularnej stanowiąc między innymi realną alternatywę dla paliw kopalnych.
Misją Instytutu Agrofizyki PAN jest prowadzenie badań naukowych na rzecz zrównoważonej produkcji rolniczych surowców roślinnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego oraz ograniczenia niekorzystnych zmian środowiskowych i klimatycznych.
Główne cele strategiczne
Obiektami badań Instytutu Agrofizyki PAN są:
- Gleba.
- Roślina i surowiec roślinny pochodzenia rolniczego.
- Mikroorganizmy glebowe i roślinne.
- Atmosfera i gazy cieplarniane.
Głównymi celami strategicznymi Instytutu Agrofizyki PAN są:
- Zapewnienie właściwych warunków dla uprawy roślin rolniczych.
- Zapewnienie wysokiej jakości żywności z surowców roślinnych.
- Ograniczenie oraz zapobieganie skutkom zmian klimatycznych.
- Rozwój biogospodarki cyrkularnej.
Strategia
Istotne społecznie i gospodarczo zagadnienia, będące przedmiotem misji i celów strategicznych Instytutu, mają swe źródło w fizycznych, chemicznych i biologicznych procesach w skali molekularnej. Dlatego realizacja celów strategicznych będzie polegała na badaniu zjawisk zachodzących w systemie gleba-roślina-atmosfera w skali od molekularnej do makroskopowej z wykorzystaniem wiedzy z różnych dyscyplin nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych.
Cele strategiczne Instytutu Agrofizyki będą realizowane poprzez:
- Interdyscyplinarne badania podstawowe, przemysłowe oraz prace rozwojowe.
- Budowanie potencjału naukowego Instytutu, w tym kształcenie i rozwój naukowców.
- Współpracę z jednostkami sektora publicznego i prywatnego.
- Publikowane wyników badań w periodykach naukowych o światowym zasięgu.
- Ochronę prawną wynalazków i komercjalizację.
- Upowszechnianie wyników badań i komunikację ze społeczeństwem.